Jehovan suuri päivä on lähellä


Pyhä Raamattu ja sen ennustukset toteutuvat. Jotta voisi sen ymmärtää täytyy olla 
jotakin tietoa Pyhän Raamatun aikajaksojen pituudesta. Pyhän Raamatun yksi päivä
ei välttämättä kestä 24:jää tuntia, vaan voi kestää jopa 1000 vuotta (II Piet. 3:8).
Pyhän Raamatun yksi yö voi olla sitäkin pitempi. Se voi kestää jopa 4000 vuotta
(Ps. 90:4). Tämän sivun otsikossa mainitaan vielä ilmaus Suuri päivä tai Herran päivä,
joka voi käsitykseni mukaan kestää 6000 tai 7000 vuotta (Sef. 1:14-15).

Pyhässä Raamatussa käytetään usein ajanjaksoa, jonka nimi on yksi aika. Yksi aika
on hieman eri käsityksistä riippuen 490 vuotta tai 360 vuotta. Jehovan todistajat
katsovat yhden ajan kestävän 360 vuotta, mutta esimerkiksi minä katson yhden ajan
kestävän 70 vuosiviikkoa eli 70 X 7 vuotta eli 490 vuotta (Dan. 9:24).

Toinen tärkeä seikka ajanjaksojen pituuden lisäksi on se milloin eli mistä vuosiluvusta
ajanlasku alkaa. Kol. 1:18 osoittaa, että "Hän on alku". Kristuksen ilmaantumisesta 
maailmaan voidaan aloittaa useiden profetioiden laskeminen. Esim. Sef. 1:14 mainitaan
suuri päivä, joka Sef. 1:15 mukaan koostuu kuudesta eri päivästä eli 6000:sta vuodesta:

Se päivä (Suuri päivä tai Herran päivä) koostuu kuudesta eri päivästä (Sef. 1:15):
	1. vihan päivä 0-1000 jKr.
	2. hädän ja ahdistuksen päivä 1000-2000 jKr.
	3. onnettomuuden ja hävityksen päivä 2000-3000 jKr.
	4. pimeyden ja synkeyden päivä 3000-4000 jKr.
	5. pilven ja sumun päivä 4000-5000 jKr.
	6. pasuunan äänen ja sotahuudon päivä 5000-6000 jKr.

Kuten näit aloitin Suuren päivän laskemisen Kristuksen syntymästä, joka on Pyhän
Raamatun mukaan oikea aloituspäivä laskemiselle sillä "Hän on alku". Nyt voit
kuvitella, että voit rauhassa odotella vuoteen 6000 jKr. ennen kuin viimeiseen
pasuunaan puhalletaan ja tulee hätä. Mutta Pyhä Raamattu on hyvin eriskummallinen
kirja siitä, että vaikka kaikki selkeästi ja suuriarvoisesti onkin esillä, niin
erilaisia tulkintoja voidaan esittää mielin määrin eikä kenelläkään lopulta ole
varmaa tietoa minkään ajankohdan ajoituksesta. Esitän nyt yhden toisen tulkinnan,
joka tukee hieman sitä käsitystä, että Suuri päivä kestää 6000 vuotta, mutta
toisaalta käsitys on silti tulkinnanvarainen. 

Muita tulkintoja voisi olla, että noita edellämainittuja päiviä tulee siirtää 1000 vuodella eteenpäin
eli että ne alkaisivat vuodesta 1000 jKr. Silloin vihan päivä olisi 1000-2000 jKr. jne.

Ne voitaisiin myös jakaa neljään osaan, jolloin kunkin päivän pituus olisi tuhannen vuoden asemesta
vain 250 vuotta. Seuraisi luettelo: 
1. vihan päivä 1000-1250 jKr.
2. hädän ja ahdistuksen päivä 1250-1500 jKr.
3. onnettomuuden ja hävityksen päivä 1500-1750 jKr.
4. pimeyden ja synkeyden päivä 1750-2000 jKr.
5. pilven ja sumun päivä 2000-2250 jKr.
6. pasuunan äänen ja sotahuudon päivä 2250-2500 jKr.


Luuk. 13:32-33 (Ev.Lut UT 1992) Mutta hän vastasi: "Menkää ja sanokaa sille ketulle: Tänään ja huomenna minä ajan ihmisistä pahoja henkiä ja parannan sairaita, ja kolmantena päivänä saan työni päätökseen. Mutta tänään ja huomenna ja seuraavanakin päivänä minun on jatkettava kulkuani- eihän ole mahdollista, että profeetta surmataan muualla kuin Jerusalemissa." Eli tässäkin puhutaan 6000 vuodesta: Tänään 0-1000 jKr. Huomenna 1000-2000 jKr. Kolmantena päivänä 2000-3000 jKr. Tänään 3000-4000 jKr. Huomenna 4000-5000 jKr. Seuraavanakin päivänä 5000-6000 jKr. Mutta nyt tulee huomata, että Kristus sanoo tässä: "Ja kolmantena päivänä saan työni päätökseen." Kolmas päivä alkoi seitsemän vuotta sitten vuonna 2000, mutta mikä on Jeesuksen työ, jonka hän saa päätökseen parhaillaan meneillään olevana vuosituhatena. Matt. 5:17 toteaa Jeesuksen tulleen toteuttamaan lain ja profeetat. I Kor. 13:8 toteaa "profetoimisen vaikenevan" ja Sak. 13:3 toteaa saman. Tämä kolmas päivä eli kolmas vuosituhat tulee tämän mukaan olemaan erittäin merkittävää aikaa maailmanhistoriassa sillä sen aikana Pyhän Raamatun profetiat tulevat käsitykseni mukaan lähestulkoon kaikki toteutumaan. Kristus saa työnsä päätökseen. Tarkastelkaamme siis hieman lähemmin mitä profeetta Sakarjan kirjan mukaan tulee esimerkiksi tapahtumaan tänä vuosituhantena. Sakarjan 12., 13. ja 14. luku. 1. Kaikki kansat kokoontuvat Jerusalemia vastaan. Sak. 12:5 2. Kaikki kansat jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan hävitetään. Sak. 12:9 3. Epäjumalat, saastainen henki ja väärät profeetat hävitetään ja poistetaan. Sak. 13:2 4. Profetoiminen vaikenee. Sak. 13:3 5. Kansojen jäljelle jääneet vaeltavat Jerusalemiin vuosi vuodelta kumartamaan ja viettämään lehtimajan juhlaa. Sak. 14:16 Huomaa kohdan 4 tapahtuma eli profetoinnin vaikeneminen. Koska Kristus on saanut työnsä päätökseen profetioiden täyttäjänä ei enää tarvita profetointia. Huomaa myös kohta 5 eli kansakuntien ihmisten vaeltaminen Jerusalemiin, joka vuosi ja vertaa tätä seuraavaan Pyhän Ramatun kohtaan: "Mutta tänään ja huomenna ja seuraavanakin päivänä minun on jatkettava kulkuani- eihän ole mahdollista, että profeetta surmataan muualla kuin Jerusalemissa." Tässä puhutaan siis, että vaellukset (jatkettava kulkuani) Jerusalemiin tulevat kestämään ainakin 3000 vuotta vuodesta 3000 jKr. vuoteen 6000 jKr. Mitä sen jälkeen tulee tapahtumaan on suuri arvoitus? Ottakaamme vielä yksi Pyhän Raamatun jae ennen yhteenvetoa: Joh. 9:4 "Niin kauan kuin päivä on, tulee meidän tehdä hänen tekojansa, joka on minut lähettänyt; tulee yö, jolloin ei kukaan voi työtä tehdä." Kukaan ei voi tehdä työtä yöllä; ei siis Kristuskaan. Työtä tehdään niin kauan kuin se on saatu päätökseen eli profeetat ovat tulleet täytetyksi. Ja yllämainittujen Pyhän Raamatun kohtien mukaan Kristus saa työnsä päätökseen kolmantena päivänä eli siis vuosina 2000-3000 jKr. Sen jälkeen alkaa yö. Huomaa, että Sef. 1:15 mukaankin yö eli pimeyden ja synkeyden päivä alkaa vuonna 3000 jKr. Ja tuota pimeyttä ja Jerusalemiin vaeltamista kestää 3000 vuotta eli yhden yön ajan eli vuoteen 6000 jKr. (Ps. 90:4). Nämä laskelmat ovat kuitenkin hyvin epävarmoja. Kyllä tuo yö, jolloin kukaan ei voi työtä tehdä voi hyvinkin olla paljon lähempänä. Eli se voi olla jo vaikka vuosina 2021-2043. Olen hieman etäännyttänyt vuosia kun alintajuisesti toivon, että nyt olisi aika harjoittaa tiedettä ja kasvissyöntiä eikä murehtia raamatun koukeroita. Yhteenveto Kiitokset näistä aika-ajatuksista lankeaa Jehovalle. Vaikka tiedän hänen itsensä olevan toista mieltä. Hän pitää näitä ajatuksia omina ajatuksinani lukuunottamatta ehkä lainaamaani Raamatun sanaa. Seurakunta elää aina ikuisuudessa, mutta ajallinen ihminen silloin tällöin pohdiskelee murehtien, koska ajat päättyvät. Evakeliumin julistaminen on tärkeämpää kuin mitkään aikalaskelmat ja kiireellistä, mutta ajoistakin on mahdollista saada jotain tietoa nykyisin. Jehovan todistajien vuoden 2007 vuositeksti on Sef. 1:14: "Jehovan suuri päivä on lähellä". Esitykseni mukaan se on lähellä siis vuodesta 0 vuoteen 6000 jKr. (Sef. 1:15). Mutta erityisen lähellä se on tänä kolmantena päivänä 2000-3000 jKr., koska Kristus saa työnsä eli Pyhän Raamatun profetioiden täyttämisen päätökseen juuri tänä päivänä. Tämän vuoksi hän, Herra, Kristus on avannut Pyhän Raamatun vertauskuvia ja aikoja, jotta niitä paremmin ymmärrettäisiin. (Joh. 16:25). Kristuksen valtakunnalla ei ole loppua. Tähän eivät kaikki yhdy, vaan kertovat Hänen valtakuntansa kestävän vain 1000 vuotta. Sen sijaan Jumalan valtakunta pysyy ikuisesti heidän mielestään. Itse en tuohon riitaan voi ottaa kantaa. Joka tapauksessa ne, jotka pääsevät tuhatvuotiseen valtakuntaan ruumiin ylösnousemuksen jälkeen muistohaudoista eivät enää voi joutua milloinkaan helvettiin. Siinä mielessä tuolla tuhatvuotisella valtakunnalla ei ole loppua. Dan. 12:4, 10.


Takaisin sisällysluetteloon: Kristus ja seurakunta (Uskonto)

Takaisin sivuston alkuun