Yksi maailmanuskonto on jo todellisuutta?




Suomi24 keskustelufoorumilla: Yhteiskunta/Uskonnot ja uskomukset/Jehovan todistajat esitin ajatuksen, että islamin ja
Jehovan todistajien opetuksessa on hyvin paljon samoja piirteitä. Olen molempiin uskontoihin tutustunut melko hyvin ja
voin sellaista sanoa totuuden mukaan.

Eräs nimimerkki esitti puolestaan ajatuksen, että kaikki maailman uskonnot perustuvat täysin samoihin opetuksiin. Niillä
kaikilla on hyvin paljon yhteistä. Tähän ajatukseen minun on helppo yhtyä myös, vaikka en ole kovin perusteellisesti
tutustunut kaikkiin uskontoihin. Mutta kun ottaa huomioon, että esimerkiksi buddhalaisuus on melko yhtenevä kristinuskon
kanssa niin varmasti myös muut uskonnot sitä ovat.



Se mikä minua eniten hämmästytti kun tutustuin Qumaranin kirjoituksiin, jotka Sollamo ja kumppanit ovat suomentaneet oli
se, että Messiaan tai Viisauden opettajan tehtäväksi oli annettu noissa kirjoituksissa koota yhteen kaikki se viisaus mitä siihen
mennessä oli eri uskontojen piirissä ja maailmassa saatu selville. Vaikutti siltä kuin tulevan kristinuskon oli tarkoitus olla
kooste kaikkien aikaisempien uskontojen valituista opetuksista. Eräänlainen uskontojen Greatest Hits kokoelma. Eli oikeastaan
kristinusko on luonnollisesti perusta yhdelle maailmanuskonnolle, jos sellainen joskus ilmaantuu hyvän tai pahan toimesta.

Kun luin kolmiosaista kirjaa: Kristinuskon historia 2000 minua eniten ihmetytti sama asia. Nimittäin 1960-luvulla pidetty Vatikaanin
II kirkolliskokous oli ihmeellisen suvaitsevainen ja sopuisa kaikkia muita maailmanuskontoja kohtaan. Ihmetytti kuinka vanhoillisena
ja pahana pidetty Roomalais-katolinen kirkko saattoi olla etunenässä hyväksymässä jokaisen muun uskonnon kuin kristinuskon
maailmassa. Ehkä tuolla konsiililla oli käytössään Qumranin tekstit ja muita lähteitä, joista muu maailma ei vielä tiennyt mitään.



Suomi24 keskustelufoorumilla: Yhteiskunta/Uskonnot ja uskomukset/Idän uskonnot/Hindulaisuus esitin muutama kuukausi sitten
kysymyksen om-tavun tai mantran merkityksestä, historiasta ja tarkoituksesta. Samassa yhteydessä toin julki sen, että Torinon
kääriliinan Jeshuan otsassa on jostakin syystä hindulaisten om-tavun muotoinen veritahra. En saanut oikeastaan yhtään kunnon
vastausta kysymykseeni. Vaikuttaa siltä kuin Hare Krishna liikkellä olisi kannattajia Suomessa vain vähän tai sitten he eivät
roiku keskustelufoorumeilla.

Sain kuitenkin tyydyttävän vastauksen kysymykseeni ihmeellisen johdatuksen kautta. Ensin löysin Inkscape vektorigrafiikkaohjelman;
sitten sain Valo cd projetin uutiskirjeen, jossa kehotettiin tutustumaan ilmaisiin clipart kuviin osoittessa:
http://www.openclipart.org

Tuossa paikassa oli clipart kuva, jossa oli arabian kielen kirjaimilla nimi Allah. Ja yllättäen ilmeni, että Allahin nimi arabian kielen
kirjoitusmerkillä muistuttaa myös om-tavua ja sitä veritahraa Jeshuan otsassa Torinon kääriliinassa. Sitten mieleeni juolahti myös
Raamatun jae, jossa sanotaan: itse Isä, Jumala on hänet sinetillään merkinnyt. Seuraava johtopäätös oli välttämätön: Hindujen
pyhä om-tavu on Kaikkivaltiaan Jumalan Allahin sinettimerkki. Ja tuo samainen om-tavu on Torinon kääriliinan Jeshuan otsassa.
Näin Kristuksessa esiintyy sulassa sovussa: Hindulaisuus, islam ja kristinusko.

Sääli vain, että noiden edellämainittujen uskontojen fanaattiset kannattajat eivät tätä tiedä, suvaitse tai tunnusta koskaan. He ovat
ehkä intohimon vallassa omien käsitystensä suhteen ja objetiivinen näkökulma on heille mahdoton.



torinon kääriliina kasvokuva1


Torinon kääriliina kasvokuva2


Allahin nimi arabian kielellä



JOH. 6:27 (EV-LUT 1992)

ÄLKÄÄ TAVOITELKO KATOAVAA RUOKAA, VAAN KATOAMATONTA, SITÄ,
JOKA ANTAA IKUISEN ELÄMÄN. SITÄ TEILLE ANTAA IHMISEN POIKA, SILLÄ
ISÄ, JUMALA ITSE, ON MERKINNYT HÄNET SINETILLÄÄN.




Tiistaina 14.12.2010

© Tapio A Kangasaho: (Aika naurettavaa laittaa tuo c merkintä kun tässä ei ole mitään omaa luovaa tai taiteellista sisältöä, vain
luettelo erilaisista kirjoista, joita olen lukenut ja paikoista netissä, joissa olen käynyt.)

Nuo valokuvat Torinon kääriliinasta olen löytänyt Wikimedia Commons paikasta ja ne on otettu muistaakseni vuonna 1898 ja
ne ovat vapaat tekijänoikeuksista.